muziek
Zaterdag / Podiumtent PVDA Beach / 19.15

Wilderman

Wilderman beweegt zich op de scheiding tussen jazz, punk en het expressionisme van Paul van Ostaijen. Het is dan ook niet gemakkelijk om er een precieze omschrijving op te plakken. We gingen daarom bij Elvis Peeters zelf te rade.

“De diepe, helende, naar wroeging neigende sound van een baritonsaxofoon met zijn door koortsige lippen afgebeten bek. Bespeeld door een nakomeling van zijn voorvaderen, met de woeste bronst van een te jong oud geworden doorzetter. Daarnaast een grove, haast uit de ondergrond opwellende contrabas of een vlijmende, korzelig koerende elektrische basgitaar. Met vaste hand uit de lendenen van een onwijze muze geplukt. Drums en trommels met schorre vellen, hoestende koperen bekkens, neergeroffeld onder harde houten slagen, nu en dan teder geborsteld, met zachte aandrang aan het oor gedrukt. En daartussendoor een hakkende, huilende en soms ruw fluisterende stem. Een melopee van onrust en troost, een boerencharleston, een wals van kwart voor middernacht, een farce majeur.

We staken de koppen bij elkaar en vertelden onze geliefden in hemeltergende composities hoe we lak hadden aan de sol, de re, de fa, de mi en de si en de do en alle tussenliggende bemols en kruisen, dat we ze door elkaar zouden haspelen en ze van teksten voorzien die een andere betekenis hebben dan die in kranten en boeken of op het web. We zullen plezier maken, vertier, verdriet. Hard en meeslepend!”

Tekst en stem van Elvis Peeters, composities, contrabas en elektrische bas van Chris Carlier, baritonsax van Koen Van Roy, drums van Toon van Dionant.